استفاده از نخ دندان

به‌علت تماس سطوح جانبی دندان‌ها، پوسیدگی این نواحی تا مدت‌ها از نظر مخفی مانده و دیده نمی‌شود. همچنین به‌دلیل فاصله کم عصب دندان تا سطوح جانبی دندان، پوسیدگی این نواحی خیلی زود به عصب دندان (پالپ)سرایت می‌کند.
مجموعه این عوامل (تمیزنشدن با مسواک، مخفی‌ماندن پوسیدگی و نزدیک‌بودن پالپ دندان به سطوح جانبی) سبب پیشرفت پنهانی و سریع پوسیدگی در محل اتصال دندان‌ها و در نهایت آلودگی مغز دندان و شروع دندان درد می‌شود.
همچنین شروع بیماری لثه در اغلب موارد از ناحیه بین دندانى صورت می‌گیرد، لذا تمیزکردن فضاى بین دندانها در پیشگیرى از بیماریهاى لثه نیز بسیار موثر است.

 

این راهنمای قدم‌ به‌ قدم، شما را برای استفاده از نخ دندان هدایت می‌کند:

  1.   حدود ۳۰ سانتی‌متر نخ دندان را جدا کنید و بیشتر طول آن را دور انگشت میانه یک دستتان بپیچید. باقیمانده نخ دندان را به دور انگشت میانه دست مقابل بپیچید. این انگشت، نخی را که کثیف می‌شود، به دور خود نگاه خواهد داشت.
  2.  نخ دندان را محکم میان انگشتان شست و انگشتان اشاره‌تان نگهدارید.
  3.  نخ دندان را با استفاده از یک حرکت آرام ساینده میان دندان‌هایتان هدایت کنید. هیچ‌گاه نخ دندان را به درون لثه‌ها فرو نبرید.
  4.  هنگامی که نخ دندان به خط لثه می‌رسد، آن را در مقابل یک دندان به شکلی شبیه حرف C درآورید و به‌آرامی آن را در فضای میان لثه و دندان بلغزانید.
  5.  نخ دندان را محکم روی دندان نگهدارید. به‌آرامی کناره دندان را با حرکت‌های به بالا و پایین، در حالی‌که نخ دندان را از لثه‌ها دور نگه‌ داشته‌اید، بسایید. این روش را برای بقیه دندان‌ها هم به کار ببندید. بخش پشتی دندان آخر را هم فراموش نکنید.

یک دیدگاه در نوشته “استفاده از نخ دندان

  1. نارا گفته :

    من دو بچه دارم هر دو را پیش خانم دکتر فتاحی بردم .خوش برخورد ، خوش رو و مهربان هستند و کارش لاکچری است و من به وجود چنین دکتر سخاوتمندی در شهر کرج افتخار می نمایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =