مطب تخصصی دندانپزشکی کودکان و نوجوانان (اطفال) دکتر اوین فتاحی جزو چند مطب تخصصی معدود کرج است که برابر با آخرین استانداردهای موجود کشور به مداوی بیماران دندانپزشکی کودکان می پردازد.

سابقه بیهوشی دندانپزشکی کودکان در جهان :

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان برای اولین بار در اوایل دهه ١٩۰۰ توسط یک دندانپزشک آمریکایی برای کودکان انجام شد. بنابرمطالعه انجام شده در مجله دندانپزشکی کودکان ایران و سایتهای علمی نظیر Medline, Pubmed, Proquest , Scopus از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۲ بیهوشی در دندانپزشکی کودکان با رشد بیشتری همراه شده است.
دکتر غروی و همکارانش در سال ۱۳۸۶مطالعه ای را در زمینه ارزیابی بیهوشی در دانشکده ،دندانپزشکی کودکان مشهد انجام و از نتایج ارزشمند آن یاد کرده اند. به طور کلی نتایج حاصل از مطالعات داخلی و خارجی نشان میدهند که ریسک وخطر در این روش از درمانهای دندانپزشکی بسیار اندک بوده و یکی از روش های بسیار کارامد می باشد .
مورد مرگ و میر ناشی از بیهوشی در دندانپزشکی صرفا در بین معلولان به تعداد کم گزارش شده است و با توجه به تجارب ۳۰ ساله این امر در ایران تقریباً عوارض این روش در افراد سالم نزدیک به صفر بوده است.
نکته قابل توجه : والدین برای اطمینان بیشتر می توانند با پزشک متخصص کودک، دندانپزشکان متخصص و دکتر بیهوشی مشاوره های لازم را انجام دهند.

بیهوشی در دندانپزشکی

اجرای درمان در حال بیهوشی توسط دکتر فتاحی

 

اقدامات قبل از بیهوشی :

  •  ارزیابی کامل دندانهای نیازمند به درمان ، توسط متخصص دندانپزشکی
  •  انجام آزمایشات لازم قبل از بیهوشی در آزمایشگاههای مجاز
  •  ارزیابی بالینی بیمار قبل از بستری توسط متخصص بیهوشی
  •  عکس از ریه کودک تا توانایی دریافت اکسیژن توسط ریه سنجیده شود ( درصورت نیاز)
  •  مشاوره قبل از بیهوشی در صورت نیاز
  •  ناشتایی قبل از عمل به مدت ۶ ساعت قبل از عمل برای شیر و جامدات و به مدت ۲ ساعت برای مایعات شفاف

ضمننا والدین باید کلیه اطلاعات لازم در مورد بیماری کودک خود را به هنگام تکمیل اطلاعات پرونده کودک بیمار خود را کتبا اعلام و امضا نمایند.

تیم عملیاتی در بیهوشی دندانپزشکی :

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی عمومی وبه صورت سرپایی در اتاق عمل با تجیهزات کامل و با مانیتورینگ اعمال حیاتی صورت می گیرد. در مجموع با توجه به پیشرفت هایی که در مراکز درمانی صورت گرفته ،می توان گفت بیهوشی در دنیای امروز ایمن ترین روش ممکن می باشد. تیم تخصصی در بیهوشی دندانپزشکی کودکان عبارتند از متخصص بیهوشی ، متخصص دندانپزشکی اطفال ، تکنسین ها و دستیاران ماهرو آموزش دیده

مدت زمان بیهوشی :

مدت زمان بیهوشی به تناسب تعداد دندانهای پوسیده و نیاز به درمان از یک تا دو و در مواردی تا ۳ ساعت به درازا خواهد کشید . بیمار بعد از ترمیم پوسیدگیها و اتمام فرایند بیهوشی
در فاصله زمانی ۵ تا ۲۰ دقیقه بعد به هوش امده و بعد از نیم تا حداکثر دو ساعت ترخیص میگردند. اما بیمارانی که به هوش امدن آنها به طول انجامد به اتاق ریکاوری انتقال و تحت مراقبتهای لازم قرار میگیرند.

چه کودکانی نیاز به بیهوشی دارند؟

  1. کودکان غیر همکار: به کودکانی گفته میشود که در شرایط عادی آماده همکاری با دندانپزشک معالج را ندارند. این مورد شایعترین علت ارجاع بیماران بیهوشی تا ۸۵ درصد می باشد.
  2. کودکان معلول و عقب مانده ذهنی که توانایی و همکاری کمتری با متخصص دندانپزشک معالج را دارند .
  3. کودکان کم سن و سالی که با تعداد زیادی دندان پوسیده ( ۵ تا ۱۰ مورد ) مواجه بوده و کنترل فیزیکی آنها تا حدی غر ممکن و طاقت فرسا است.
  4. کودکانی که بنا به هر دلیلی ترسو و یا دارای مشکلات روانی هستند و حاضر به درمان دندانهای خود نیستند ، فقط از این طریق است که می توان آنها را درمان کرد تا ترس و واهمه آنها در طول زمان کاسته گردد.
  5. گستردگی اعمال دندانی ، که اگر در طی چندین نوبت مراجعه نمایند باعث خستگی و کاهش روحیه در آنها ومنجر به دوری از دندانپزشک خواهند شد .

مراقبت های بعد از درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی:

  1.  شواهد امر نشان داده کودکان بعد از ١ الی٢ ساعت بعد از بیهوشی می توانند به تغذیه عادی خود با الویت مایعات واز همه مهمتر با حجم کم آغاز نمایند.
  2. والدین گرامی باید توجه کنند از دادن غذاهای سفت و سنگین و به مقدار زیاد خود داری نمایند.
  3. شایعترین عوارض بعد بیهوشی تورم لب و زبان است . بنابراین والدین باید به توصیه های پزشک معالج توجه نمایند تا موجبات تورم لب و زبان نگردند.
  4. شایعترین عوارض بعد ار بیهوشی عبارتند از، بی قراری ، استفراغ و درد …
  5. والدین باید بعد از ترمیم دندانهای فرزندانشان تلاش نمایند ، بخشی از عادات غذایی نامناسب کودک خود را تغییر و یا اصلاح نمایند .چون با توجه به فراوانی مواد قندی ( انواع شیرینی ها، بستنی ….) تنقلات فراوان و مضر ، نوشابه های گاز دار و بیشتر موادی که ریسک پوسیدگی را بالا می برند ، بکاهند و در واقع پیشگیری بر درمان را جزو اولویتهای فرزندان خود قرار دهند.
  6. رعایت کامل بهداشت دهان و دندان ( مسواک زدن حداقل دو بار در صبح و اواخر شب و آبکشی دهان بعد از صرف انواع شیرینی ها و تنقلات …کشیدن نخ دندان و حتی مسواک زدن زبان را ..) .
  7. کنترلهای دوره ای (چکاپ ) دندانها و فلوراید تراپی … را جزو برنامه های بعدی خود قرار دهند.

برای کسب اطلاعات بیشترمی توانید با مراجعه به ادرس مطب ما واقع در فلکه اول گوهر دشت ، مجتمع تجاری اداری نیکامال طبقه ۶ واحد ۸ ویا کانال تلگرام دکتر فتاحی دندانپزشک کودکان در کرج به ادرس  زیر مراجعه فرمایید.

https://t.me/dr_avin_fattahi تلگرام