مطب تخصصی دندانپزشکی کودکان و اطفال دکتر فتاحی میکوشد تا به بخشی از سئوالات مطرح شده از طرف والدین بیماران را پاسخ دهد.
یکی از مهمترین سئوالات والدین در تماس های تلفنی با پذیرش مطب جهت دریافت نوبت در دندانپزشکی ، هزینه خدمات دندانپزشکی کودکان عبارتند از :

  •  هزینه عصب کشی کودکان چند است ؟

  •  هزینه پر کردن چند است؟

  •  هزینه کشیدن دندان چند است؟

  •  هزینه ویزیت چند است؟

  •  …….و الی آخر

طبیعی است که سوال کننده دوست دارد ، بداند فرضا هزینه عصب کشی یک دندان به چه میزانی است؟
از طرفی اعلام هزینه از طرف پذیرش به سوال کننده این شبهه را به وجود میاورد که به هنگام مراجعه به مطب و معاینه بیمار توسط دندانپزشک قیمت اعلام شده با آنچه به صورت تلفنی دریافت کرده ، متفاوت خواهد بود؟ لذا علت این اختلاف را جویا خواهد شد؟ غافل از اینکه طرح این گونه سوالات ناقص است و نمی توان پاسخ درستی را اعلام نمود.
به عنوان نمونه : عصب کشی بسته به اینکه تاجی ( پالپوتومی ) یا کامل ( پالپکتومی ) باشد ، دارای تعرفه های متفاوت است. یا پر کردن بسته به اینکه با آمالگام یا کامپوزیت یا یک سطحی ، دو سطحی یا سه سطحی …. متفاوت است.

اما سوالاتی که والدین طرح می کنند بسیار کلی و نمی توان بدون ویزیت کامل متخصص دندانپزشکی هزینه ای را اعلام کرد.

در چنین مواردی بیمار باید مراجعه تا بعد از ویزیت کامل نسبت به اعلام هزینه ان ،اقدام گردد.
بنابراین تلاش خواهد شد به بخشی از سوالات و ذکر اطلاعات کلی زیر پرداخته شود ، تا والدین با کسب اطلاعات بیشتر ، بتوانند اطلاعات کاملتری را دریافت نمایند.
الف – تعرفه های خدمات دندانپزشکی :
تعرفه خدمات دندانپزشکی بسته به خدمات دولتی ، آزاد و خدمات بیمه ای ، بسته به اجرا توسط دندانپزشکان عمومی و دندانپزشکان متخصص متفاوت است .
تعرفه خدمات دندانپزشکی به صورت آزاد به دو دسته تعرفه دندانپزشکان عمومی ( دندانپزشک – جراح ) و تعرفه دندانپزشکان متخصص تقسیم میگردند.

۱- مقایسه تعرفه آزاد دندانپزشکان عمومی و متخصصین :
– تعرفه دندانپزشکان عمومی که غالبا تابلوهای آنها با عناوینی مانند( دندانپزشک – جراح ) دیده میشوند در چند مورد زیر بین ۲۵ تا ۴۰ درصد کمتر از دندانپزشکان متخصص در همان رشته است .
مانند ، عصب کشی تاجی( پالپوتومی ) وعصب کشی کامل ( پالپکتومی ) ، کشیدن دندان ، روکش استیل ضد زنگ …… ۳۰ درصد کمتر است. ولی در مورادی مانند فضا نگهدار ثابت یکطرفه ( بندلوپ ) و فضا نگهدار ثابت دو طرفه ……..گاهی بیش از۴۰ درصد است.
در مورد تعرفه ویزیت : هزینه ویزیت یک دندانپزشک متخصص حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از دندانپزشکان عمومی است. این اختلاف در بخش دولتی برابر ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۶ ذکر شده است. ویزیت و مشاوره در مورد بیمارانی که در همان روز درمان میگردند ، مبلغی اخذ نخواهد شد.

۲ – مقایسه تعرفه بیمه ها با آزاد:
– تعرفه های آزاد بسته به نوع درمانگاه ، کلنیک ، مطب های خصوصی ، منطقه ، امکانات و تجهیزات ، برای بیماران همکار دارای اختلافات جزیی ۵تا۲۰ درصد می باشند .