نقش دندانها در بدن

دندانپزشکی اطفال دکتر فتاحی می کوشد شمه ای بسیار کوتاه در ارتباط با نقش و کاربرد دندانها را قبل از سایر عناوین و مطالب ارزشمند ارائه نمایند ، تا خوانندگان گرامی با توجه به اهمیت دندانها در بدن به مراقبت بیشتر از آنها بپردازند.
دندانها یکی از اندامهای اصلی داخلی دهان هستند و دهان تنها محل ورود مواد غذایی به بدن است . در درون دهان دندانها قرار دارند . دندانها روی دو لثه بالا و پایین غالب مهره داران به ویژه انسانها دیده میشوند .
دندانها اندامهای استخوانی شکلی هستند وهمانطوریکه در شکل زیر مشاهده میگردد از دو بخش درون لثه ( ریشه ) و بیرون لثه ( تاج ) دندان تشکیل شده اند. بخش خارجی دندان را مینای دندان که ماده صیقلی و محکمی است پوشانده است و بخش درونی از ماده استخوانی شکل عاج با استکام کمتری درست شده است.

ساختمان دندان
بخش بیرونی دندان نه تنها در معرض دید، قرار دارد، بلکه یکی از عوامل اصلی خرد کردن و جویدن مواد غذایی را قبل از رسیدن به معده بر عهده دارند. بنابراین دایما در معرض مواد غذایی سفت ، سخت ، سرو گرم و حتی انواع میکربها و ویروسها قرار دارند.
پیامدهای بیرونی دندان غالبا با پوسیدگی ، شکستگی …. مواجه هستند در چنین مواردی نفوذ میکربها به داخل بخش درونی دندان ، باعث پیامدهای ثانویه میگردد.
ابتلا به هر نوع بیماری دهان و دندان در سنین کودکی می تواند در فرایند رشد جسمی و روحی کودکان آثار و پیامدهای ناگواری را به همراه داشته باشد.

بخش درونی را عاج دندان می پوشاند ، عاج به اندازه مینای دندان محکم نبوده و با آسیب های بخش بیرونی ، سریع آسیب دیده و آثار سو ء آن در داخل حفره درونی عاج دندان که به اتاقک پالپ مشهود است ، متظاهر میگردد. اتاقک پالپ ، بخش زنده دندان است و به مغز دندان مشهور است.مغز دندان مملو از انواع رگهای خونی و عصب ها است. با وارد شدن مواد آلوده کننده مانند انواع میکربها و ویروسها به داخل اتاقک پالپ درد دندانها آغاز میگردد.

با آلوده شدن بخش زنده دندان که درون اتاقک پالپ وجود دارد دندان دردها و آبسه آغاز می شود. متاسفانه بخش زیادی از والدین در این مرحله به دندانپزشک مراجعه می نمایند.

 

تعداد دندانهای کودکان

تشکیل دندانها قبل از تولد آغاز میگردند ، اما بعد از تولد از سنین ۶ تا ماهگی اولین دندان پیشین ظاهر میگردند. انواع دندانهای کودکان عبارتند از: پیشین ، نیش ، آسیای کوچک و آسیای بزرگ هر کدام دو عدد و از این دو عدد هر کدام در نیم آرواره یا فک رویش می یابند. بعد از رشد کامل تعداد دندانهای کودکان در هر فک ۱۰ عدد و در هر دو فک ۲۰ عدد خواهند گردید . این دندانها در طی ۸ تا ۳۳ ماه در فک بالا و ۶ تا ۳۱ ماه در فک پایین شروع به رشد می نمایند .
با نگاهی به جدول شماره زمان رویش و ریزش دندانهای کودکان در فک بالا و در جدول زمان رویش و ریزش یا افتادن دندانهای کودکان در فک پایین ملاحظه می نمایید. رویش دندانها ابتدا در فک پایین با دندان های نیش شروع و ریزش یا افتادن دندانها هم زودتر از فک بالا آغاز میگردد.
اولین نشانه‌های درآمدن دندان در بچه ها ، افزایش حجم بزاق و آبریزش دهان است که چند هفته زودتر از بیرون آمدن دندان دیده می شوند. به دنبال آن آرام‌آرام لثه، قرمز، ملتهب و متورم می‌شود؛ درد حاصله با بداخلاقی و گریه و ناآرامی‌های کودک شروع و در برخی مواقع از خوردن شیر یا مواد غذایی امتناع می نماید. حتی بعضی کودکان در چنین مواقعی شروع به گاز گرفتن غریزی دست خود، شانه و بدن والدین، وسایل اطراف …. می نمایند.

البته شرایط ذکر شده رویش دندانها کلی است ، گاها دیده میشود که دندانهای دختران زودتر از پسران رویش می یابند یا ممکن است عواملی چون مسایل ارثی، جنسی، ریزی و درشتی نوزاد، عوامل فیزیولوژیک، شرایط تغذیه کودک ، محل زندگی و شرایط نوری …. در سرعت و زمان ظهور و بیرون آمدن دندان نوزادان اثرات قابل توجهی داشته باشند. حتی بعضی از بچه ها با تاخیر در رویش دندان ها تا یک سالگی و یا در مواردی زودتر از ۶ ماهگی اثار رویش دندان ها دیده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =