•  عصب کشی چیست و چرا انجام میگیرد؟
  •  چرا دندان ها پوسیده میگردند؟
  • راههای مبارزه با پوسیدگی دندانها کدامند؟
  • عده ای براین باورند که چون دندانها شیری هستند نیازی به ترمیم ندارند ؟

انجام ندادن عصب کشی در بچه ها ، نه تنها مشکلاتی را در خوردن ، صحبت کردن ایجاد می نمایند بلکه با درد ، کلافه شدن و بهم ریختگی دندانها همراه می شوند.
زمانی که دندانی پوسیده میشود و بیماربا دندان درد به مطب تخصصی دندانپزشکی اطفال مراجعه می نمایند ، بعد از معاینه ،طرح درمان بر اساس اولویت های لازم بر روی پرونده تشکیل شده بیمار نوشته میگردد.
کادر تخصصی مرکز تخصصی دندانپزشکی اطفال وظیفه خود میداند جهت آگاهی والدین عصب کشی را با زبانی ساده و تصاویری گویا که قابل استفاده برای عموم باشد، تشریح نمایند.
دندان سالم از دو قسمت تاج و ریشه تشکیل شده است. دندان ها ، همانند سایر اعضای بدن زنده هستند و در صورتیکه به انها آسیبی برسد، به خاطر دارا بودن اعصاب و رگهای خونی دچار درد میگردند.

الف تاج دندان :

تاج خود از دو بخش خارجی به نام مینای دندان و بخش درونی به نام عاج تشکیل شده است. اگر پوسیدگی از دیواره نازک و مقاوم مینا عبور نماید به عاج میرسد. وچون عاج عضو بسیارضعیفی در مقابل پوسیدگی ها است ، بنابراین اینگونه دندانها نسبت به آب سرد و شیرینی ها حساس می گردند. با ادامه این روند ، پوسیدگی پیشرفت کرده، وارد بخش داخلی دندان ( اطاقک پالپ ) شده، اعصاب و رگهای خونی را درگیر می نمایند.
معاینات اطفال اگر به موقع انجام پذیرند این مرحله با کمترین هزینه همراه شده و نیازی به عصب کشی ندارد. پس بهتر است دندانها در همان ابتدای پوسیدگی درمان شوند ومنتظر درد دندانها نباشند. بنابراین معاینات دوره ای می تواند از هزینه درمان ها به مقدار قابل توجهی بکاهد.
علت از بین رفتن تاج دندان ،مسواک نزدن روزانه ، بکار نبردن نخ دندان … رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد.

ب- ریشه دندان :

در زیر تاج دندان اتاقک کوچکی قرار دارد که به ان اتاقک پالپ می گویند . در این اتاقک اعصاب و رگهای خونی از ریشه دندان وارد ان میگردند. و تغدیه قسمت های مختلف دندان را بر عهده دارند.

عصب کشی کودکان

در سمت چپ شکل شماره دندان سالم و در شکل سمت چپ دندان آسیب دیده را مشاهده می نمایید

 

تا زمانیکه دندان سالم است مشکلی وجود ندارد. اما در عصر حاضر به خاطر فراوانی تنقلات و انواع مواد شیرینی و رعایت نکردن موارد بهداشتی، دندانها زودتر دچار آسیب میگردند. با از بین رفتن بخش کوچکی ازمینا و تاج دندان ، انواع میکربها وارد اتاقک پالپ میگردند، حساسیت به آب بیشتر ، دندان درد آغاز و بافت های کناری دندان معیوب و نهایتا دچار آبسه میگردند .

تنها راه برای درمان مراجعه به دندانپزشک متخصص اطفال است. دندانپزشک به تناسب نوع پوسیدگی راه حلهای مختلفی را با والدین در میان میگذارد.

عصب کشی:

در عصب کشی اجبارا، ریشه را باید درمان کرد تا آن را از انواع الودگیهای میکربی پاک نمایند .
عصب کشی در کودکان بر دو نوع است .
۱- عصب کشی تاجی (پالپوتومی)
۲- عصب کشی کامل (پالپکتومی)
ا- عصب کشی تاجی یا پالپوتومی
در پالپتومی تنها بخش تاج دندان تخلیه می‌شود. پالپتومی زمانی انجام می‌شود که پوسیدگی دندان بخش کمی از پالپ را دربرگیرد . دراین روش ، دندانپزشک بخش عفونی و ملتهب پالپ را تخلیه می‌نماید و این ناحیه را ضدعفونی و استریل و سپس با آماگام به تناسب شرایط پیش امده ، ترمیم می‌نمایند تا دیگر دچار عفونت نشود.
در شکل شماره پوسیدگی ، خارج کردن قسمت پوسیده و نهایتا پر کردن دندان پوسیده را می بینید . و در تصاویر شماره تا انجام همین مراحل را در دندان پوسیده ملاحظه می فرمایید.

عصب کشی کودکان در کرج

در شکل بالا از سمت چپ به راست بخش پوسیده دندان درشکل وسط تخلیه قسمت پوسیده و در شکل سمت راست پرشدن قسمت پوسیده را می بینید. به این نوع پوسیدگی پالپوتومی گویند

 

دندان پزشکی کودکان در کرج

در تصاویر بالا سمت راست خراب شدن تاج دندان ، در بخش میانی خارج کردن بخش پوسیده و در عکس سمت راست پر کردن دندان کامل را مشاهده می نمایید.

 

۲ – عصب کشی کامل (پالپکتومی)

پالپکتومی که به آن عصب کشی کامل نیز گفته می‌شود(مرحله پیشرفته تری از خرابی دندانها را در بر میگیرد). در این مرحله متخصص دندانپزشک ناچار است تمام اعصاب و رگهای خونی درون دندان (پالپ دندان )خارج نمایند.
در تصاویر بالا تمام محتویات درون پالپ خارج ، تمیز و استرلیزه میگردند تا کلیه عفونتهای قبلی خارج شوند.
مهمترین ضرورتهای نیاز به پالپکتومی عبارتنداز :
پوسیدگی عمیق دندان ، لب پر شدن دندان در اثر ضربات وارده و حتی ایجاد جراحت ، وجود آبسه و ایجاد عفونت هارا …. مشاهده کرد.
در شکل شماره از چپ به راست می توانید مراحل مختلف پالپکتومی رااز پوسیدگی ، تخلیه تاج و کلیه اعصاب و رگهای درونی و نهایتا پر کردن آنرا می توان مشاهده کرد.

 

عصب کشی کودکان در کرج

در شکل بالا از چپ به راست دندان پوسیده ، برداشتن تاج دندان ، عصب کشی ، تخلیه و تمیز کردن کامل پالپ و نهایتا پر کردن را مشاهده می نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشترمی توانید با مراجعه به ادرس مطب ما واقع در فلکه اول گوهر دشت ، مجتمع تجاری اداری نیکامال طبقه ۶ واحد ۸ ،یا کانال تلگرام  ما مراجعه فرمایید.
https://t.me/dr_avin_fattahi