روکش دندان شیری کودکان

 

زمانی که بافت تاج دندان به طور گسترده در اثر پوسیدگی از دست رفته باشد، به طوری که که مواد پرکردنی دندان فضای لازم را برای قرار گرفتن نداشته باشند، تنها راه حفظ دندان استفاده از روکش است. در غیر اینصورت در اکثر اوقات دندانپزشک کودکان مجبور به کشیدن دندان می‌شود.
در چنین حالتی، یک روکش مخصوص که پیش ساخته و از جنس استیل ضدزنگ است روی دندان قرار می‌دهند تا از شکست‌های احتمالی آن جلوگیری شود. این روکش اصطلاحا S.S.CROWN نامیده می‌شود.


در چه مواردی روکش دندان شیری استفاده می‌شود؟

غالبا اولین دندان‌هایی که در کودکان به عصب می‌رسد، دندان‌های آسیاب کودک است. بسیاری از والدین نیز تمایل کمی به استفاده از روکش برای دندان شیری دارند.

اما باید به این نکته توجه داشت که در صورت صلاح‌دید دندانپزشک کودکان بهتر است از این درمان استفاده کرد، تا دندان شیری در فاصله ترمیم تا درآمدن دندان دائمی، کارآیی و عمر لازم را داشته باشد.

روکش دندان شیری در موارد خاص و با توجه به نظر دندانپزشک کودکان تجویز می‌شود. این موارد خاص می‌تواند شامل حالات زیر باشد:

۱٫ دندان‌های شیری با ضایعات پوسیدگی گسترده،
۲٫ دندان‌های با ناهنجاری ارثی،
۳٫ ترمیم پس از درمان ریشه(عصب کشی) دندان شیری که خطر شکستگی ساختمان تاج را تهدید می‌کند،
۴٫ ترمیم دندان‌هایی که احتمال دارد سایر مواد در دهان آنها با شکست روبرو شود.

تفاوت روکش دندان شیری و روکش دندان دائمی

سیستم استفاده از روکش دندان شیری با روکش دندان دائمی متفاوت است، به گونه‌ای که:
۱٫ در S.S.CROWN نیاز به قالب‌گیری نیست و کار در حد یک جلسه‌ مراجعه به دندانپزشک کودکان قابل انجام است،
۲٫ این قالب به رنگ فلزی است و با روکش دندان دائمی متفاوت است. در اندازه‌های مختلف و به صورت پوسته‌ای با دندان تطابق داده می‌شود.

توصیه‌های بعد از چسباندن روکش

۱٫ درد پس از اتمام بی‌حسی، درد تیز و شدیدی است که کاملا طبیعی بوده و ممکن است تا چند روز ادامه یابد. بنابراین استفاده از داروهای مسکن الزامی است.
۲٫ همچنین توصیه می‌شود کودک تا ۲ ساعت چیزی نخورد.
۳٫ محل اتصال روکش با لثه را خوب تمیز نگه دارید و توجه داشته باشید که کودک حتما مسواک بزند تا التهاب به وجود آمده در لثه از بین برود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − پنج =