درمان های ترمیمی

ترمیم دندان شیری چیست؟

ترمیم دندان‌های شیری روشی است که در آن از بیماری‌های دندان‌های کودکان جلوگیری شده و یا آن‌ها را درمان می‌کنند. در این روش، دندان‌های آسیب‌دیده نیز ترمیم شده و یا جایگزین می‌شوند. روش‌های درمانی زیر در ترمیم دندان های شیری کودکان نقش دارند:

عصب‌کشی دندان
روکش
پرکردگی دندان به رنگ‌های سفید و نقره‌ای
کشیدن دندان
فضا نگهدارنده‌ها

ترمیم دندان‌های شیری چه زمانی لازم است؟

ممکن است در صورت دیده شدن هر یک از علائم زیر، دندانپزشکان ما انجام ترمیم دندان‌های شیری را برای کودک شما توصیه کنند:

از دست دادن دندان به دلیل پوسیدگی و یا آسیب‌های فیزیکی
دندان شکسته و آسیب‌دیده
دندان‌های ساییده شده در اثر نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های اسیدی و یا در اثر دندان‌قروچه
درد فک و یا سردرد و دردهای عضلانی مرتبط با فک

قبل از ‌ترمیم دندان‌های شیری

قبل از انجام هر کاری، دندانپزشک کودکان با استفاده از اشعه‌ی ایکس از ناحیه تحت درمان عکس‌برداری کرده و یا عکس‌های گرفته شده را بررسی می‌کند. درمان از آنجایی شروع می‌شود که دندانپزشک با استفاده از یک وسیله‌ی شبیه به گوش پاک‌کن، مقداری “ژله‌ی” طعم‌دار را بر روی لثه‌های کودک می‌گذارد (نوعی داروی بی‌حسی موضعی). پس از بی‌حسی شدن لثه‌ها، داروی بی‌حسی اصلی به کودک تزریق می‌شود. این دارو باعث می‌شود تا کودک شما در طول عمل‌ ترمیم دندان‌های شیری دردی را متحمل نشده و احساس راحتی کند. برای برخی از روش‌های درمانی مانند عصب‌کشی یا کشیدن دندان، ممکن است دندانپزشک استفاده از بیهوشی عمومی را به ‌منظور راحتی بیشتر کودک شما مطرح کند.

روش انجام ‌ترمیم دندان‌های شیری

روکش استیل ضدزنگ

دندان‌های آسیاب شیری که دچار بدشکلی بوده و یا پوسیده و شکسته هستند و یا دندان‌هایی که تحت عصب‌کشی سطحی قرار گرفته‌اند برای پوشاندن بخش باقی‌مانده‌ی دندان، نیازمند استفاده از روکش استیل ضدزنگ می‌باشند. همچنین زمانی که پوسیدگی باعث آسیب‌های شدید و عمیق به دندان شده و برای نگه‌داشتن آن باید به‌خوبی از آن محافظت کرد، از روکش دندان استفاده می‌شود. می‌توان بلافاصله پس‌ از انجام عصب‌کشی سطحی دندان را روکش کرد. پس از بی‌حس کردن ناحیه، دندان یا دندان‌های مورد درمان با استفاده از یک مته‌ی مخصوص دندان تراشیده می‌شوند. مقدار دندان تراشیده شده به شدت پوسیدگی بستگی خواهد داشت. پس ‌از آن، دندانپزشک روکش استیل ضد رنگ را بر روی بخش باقی‌مانده‌ی دندان قرار می‌دهد. سپس از یک چسب مخصوص برای نگه‌داشتن روکش در این محل و جلوگیری از جدا شدن آن استفاده می‌شود. روکش استیل ضدزنگ همانند دندان عادی بوده و با رشد دندان دائمی، از جای خود خارج شده و می‌افتد.

پرکردگی‌های نقره‌ای و سفید

منطقه‌ی خالی دندان که برای جدا کردن بخش پوسیده از آن خارج شده است، با استفاده از مواد مخصوصی پر می‌شود. دندانی که پر می‌شود معمولاً به پوسیدگی عمیق مبتلا نیست. برای پر کردن دندان ابتدا از یک وسیله مخصوص برای خالی کردن بخش پوسیده‌ی دندان استفاده می‌شود. سپس پوسیدگی برداشته شده و دندان تمیز می‌شود. پس ‌ا زآن می‌توان از مواد نقره‌ای به نام “آمالگام” و مواد سفید به نام “کامپوزیت” برای پر کردن دندان استفاده نمود.
کشیدن دندان

ممکن است کودک به دلایل مختلفی نیازمند کشیدن یک دندان شود. در صورتی‌که کودک شما به عفونت شدید و پوسیدگی زیاد دندان مبتلاست ممکن است لازم باشد تا دندان او کشیده شود. همچنین در صورت وجود مشکلات مختلفی مانند شلوغ و نامرتب بودن دندان‌ها و یا فضای کم برای ارتودنسی کردن، دندان‌ها کشیده می‌شوند. کشیدن دندان معمولاً در حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. کودک شما پس از کشیدن دندان، تا مدتی به محدودیت‌های دچار خواهد بود.

فضا نگهدارنده‌ها

اگر یکی از دندان‌های شیری زودتر از موعد مقرر بیفتد و یا یک دندان به کلی رشد نکند، از یک فضا نگهدارنده برای نگه‌داشتن جای آن دندان برای دندان اصلی استفاده می‌شود. در صورت حفظ نشدن این فضا ممکن است یکی از دندان‌های مجاور به جای خالی حرکت کرده و از رشد دندان اصلی به کلی جلوگیری کند. همچنین بدون استفاده از فضا نگه‌دارنده، ممکن است دندان‌ها نامرتب شوند که درمان آن نیز بسیار دشوار خواهد بود. فضا نگهدارنده‌ها از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده و شکلی همانند دو حلقه‌ی چسبیده به هم دارند. این نگهدارنده‌ها به‌طور موقتی در دهان کار گذاشته شده و با رشد دندان و یا شل شدن دندان‌های کناری آن، برداشته می‌شوند.

مراقبت‌های پس از درمان و مراجعه‌های بعدی به دندانپزشک

پس‌ از انجام ‌ترمیم دندان‌های شیری:

در صورتی‌که کودک شما احساس ناراحتی و درد می‌کند می‌تواند به او تایلنول و موترین بدهید.
ممکن است آب دهان کودک شما از دهان او بیرون ریخته و یا لب و دهان او احساس “بزرگی و چاقی” داشته باشند. این موارد آثار داروی بی‌حس‌کننده بوده و کاملاً طبیعی هستند که پس از چند ساعت از بین خواهند رفت.
تا ۳ ساعت پس‌ از انجام درمان تنها غذاهای سرد و نرم به کودک خود بدهید چراکه باوجود اثر داروی بی‌حسی ممکن است او سطح داخلی دهان و لب‌های خود را گاز بگیرد.
کودک شما می‌تواند بلافاصله پس از درمان به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهد مگر اینکه از بیهوشی عمومی و یا داروهای بی‌حسی سنگین استفاده شده باشد.
در صورتی‌که برای درمان کودک شما از روکش استیل استفاده شد، باید از مصرف شکلات و خوراکی‌های چسبناک تا زمان افتادن طبیعی روکش که سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی است پرهیز کنید.